
Het verhaal van Jeroen van LOWA
Tijdens de 4Daagse staat de Wedren elk jaar weer bol van activiteit. Een van de plekken die je absoluut niet mag missen is de LOWA-stand. Hier helpen de specialisten van TCK Sports Group wandelaars aan het juiste schoeisel en geven ze advies op maat, van voetmetingen tot sokkentips. Jeroen is een van deze specialisten en neemt ons mee achter de schermen en deelt zijn ervaringen met de drukke dagen, enthousiaste deelnemers en bijzondere momenten die hij ieder jaar weer meemaakt:
Drukke start bij de Wedren
“Elk jaar weer is het een moment van trots als je op zondag op de Wedren komt, en ziet dat onze LOWA stand ramvol staat met mensen die geïnteresseerd zijn in wandelschoenen en advies willen hebben van ‘de mensen van LOWA’. Dat zijn we natuurlijk ook. Stuk voor stuk zijn de medewerkers van TCK Sports Group gespecialiseerd in schoenadvies en footscanning. Hoe druk het ook is, iedereen die dat maar wil kan zijn voeten laten scannen en wij, de LOWA specialisten geven het nodige advies voor het aangaan van een extreme wandelactiviteit als de 4Daagse. In onze ogen is het topsport: 4x 30, 40 of 50 km lopen, 4 dagen achter elkaar. In hitte en/of in zomerse stortbuien. Dat de stand op de zondag en maandag, de dagen van het afhalen van het startbewijs, continu zó vol is, verbaast ons ieder jaar weer. Ja, wandelen is populairder dan ooit. En het verleggen van je grenzen ook. Vandaag de dag gaan mensen persoonlijke uitdagingen aan als een marathon lopen, deelnemen aan een ultrarun in de bergen, fietstoertochten, al dan niet t.b.v. goede doelen. Er is met de 4daagse echter wel één verschil met al die andere challenges…. Op de 4Daagse zijn er deelnemers die onbezorgd op zondag of maandag vóór de start nog schoenen komen kopen. Onvoorstelbaar eigenlijk, en zéker niet het advies van ons, van LOWA. Het is wel prachtig om die onbezorgdheid van de deelnemers te ervaren, en de moed waarmee men ‘gewoon’ denkt die 4Daagse te voltooien op nieuwe schoenen. Ik heb dit jaar een man en vrouw geholpen aan schoenen, allebei, die ik het jaar ervoor óók al schoenen had verkocht. “Doen we elk jaar zo, op de maandag voor de start halen we ons startnummer op komen we bij jullie schoenen halen. Wij belonen ons voor al die kilometers trainen met een vers nieuw paar wandelschoenen.” Prachtig vind ik dat, en elk jaar zeg ik tegen de mensen, het kan, we gaan schoenen voor u vinden maar ik wil u aanraden dat in het vervolg eerder te doen. Is toch iets veiliger, en vooral zekerder.”

De juiste schoen voor elke wandelaar
“Nu durf ik best te beweren dat we bij LOWA de beste schoenen ter wereld maken. Maar het is nog altijd een kunst, én een vak om de juiste schoen bij de juiste voet te vinden. Het scannen van de voet geeft daarbij wel perfecte inzichten, die je met het blote oog niet meteen kunt vaststellen. Kortom, de wandelaar is, ook op het laatste moment, bij ons in goede handen. Helemaal onverantwoord is het ook weer niet. De tijd dat je wandelschoenen, vaak stevige bergschoenen, nog enkele weken of zelfs maanden moet inlopen is wel een beetje voorbij. Tegenwoordig is er een groot aanbod van sportieve wandelschoenen, vaak niet eens meer van leer, die mits de correcte lengte en breedte, meteen lekker zitten en waar men direct op weg kan. Nieuwe schoenen zijn altijd een beetje wennen, maar getuige het feit dat veel mensen die last-minute schoenen bij ons kochten, na de eerste wandeldag met opgestoken duim onze stand opnieuw binnenstappen wil zeggen dat het dus niet onmogelijk is.”
Mooie momenten en bijzondere ervaringen
“Hoe anders zijn dan ook die wandeldagen, in vergelijking tot zondag en maandag. Het is geweldig om te zien dat zoveel mensen, in hun euforie na het volbrengen van de kilometers van die dag, de moeite nemen om ons te prijzen voor de goede schoenen of te bedanken voor het goede advies. En ja, natuurlijk zijn er ook mensen die niet tevreden zijn, of ergens last van hebben. Wij zijn er dan om ze te helpen. We kijken wat het probleem is en proberen een oplossing aan te dragen. Dat gaat doorgaans goed en naar tevredenheid. We komen ook wel echt leuke situaties tegen. Woensdag (107de editie) had het natuurlijk veel geregend, en een wandelaar kwam bij ons nieuwe schoenen kopen want “deze zijn morgen nog niet droog en ik stap niet opnieuw in natte schoenen, dat is vragen om problemen”. De schoenen bleken ook wel echt tot op de draad versleten, dus een nieuw paar was geen onnodige luxe. Kortom, het contrast tussen hoe gehecht mensen aan hun schoenen zijn en aan ‘hun merk’, sommige mensen zijn écht fan van LOWA. Anderzijds hoe gemakkelijk anderen over het basisonderdeel van hun uitrusting denken. Heel bijzonder om mee te maken, ieder jaar weer. En bovenal geeft het heel veel voldoening. Onder elkaar hebben we elke avond van de 4Daagse week tientallen verhalen over onze ervaringen met de 4Daagse wandelaars.
Op naar de volgende !”